Γιατί να λάβω μέρος στις εξετάσεις πιστοποίησης;
Α. Η παρακάτω απάντηση ισχύει για:
• τα επιμορφωτικά προγράμματα
• τα σεμινάρια
Οι εξετάσεις πιστοποίησης γνώσεων είναι εξετάσεις που πιστοποιούν με βαθμολογία (με άριστα το 10) το επίπεδο επιμόρφωσης που απέκτησαν οι σπουδαστές κατά την ολοκλήρωση της παρακολούθησης ενός επιμορφωτικού προγράμματος. Η συμμετοχή των σπουδαστών στις εξετάσεις αυτές είναι προαιρετική, αλλά ιδιαίτερα σημαντική για αυτούς, αφού στο πιστοποιητικό που θα λάβουν, θα αναγράφεται η βαθμολογία των γνώσεων που απέκτησαν κατά την παρακολούθηση του επιμορφωτικού προγράμματος. Η αναγραφή της βαθμολογίας στο πιστοποιητικό, δημιουργεί επιπλέον κίνητρο για μεγαλύτερη αφοσίωση και συγκέντρωση των σπουδαστών κατά τη διάρκεια της παρακολούθησης των επιμορφωτικών προγραμμάτων, ενώ ταυτόχρονα αποκτούν συγκριτικό πλεονέκτημα στην αγορά εργασίας έναντι άλλων σπουδαστών που παρακολουθούν ή πρόκειται να παρακολουθήσουν ανάλογο επιμορφωτικό πρόγραμμα σε κάποιον εκπαιδευτικό φορέα του εκπαιδευτικού Ομίλου ΕΥΔΟΚΙΜΟΣ, ή σε οποιοδήποτε άλλο εκπαιδευτικό φορέα και οι οποίοι δεν συμμετέχουν στις εξετάσεις πιστοποίησης γνώσεων.
Η προσκόμιση από τον σπουδαστή ενός πιστοποιητικού από πιστοποιημένο εκπαιδευτικό φορέα (όπως είναι οι φορείς του Εκπαιδευτικού Ομίλου ΕΥΔΟΚΙΜΟΣ) και με αναγραφή βαθμολογίας στον δυνητικό εργοδότη του, εκτιμάται από τον τελευταίο και επηρεάζει καθοριστικά την απόφασή του, αφού λαμβάνει στα χέρια του ένα έγγραφο που πιστοποιεί την αξία και το επίπεδο των γνώσεων που έχει αποκτήσει ο υποψήφιος εργαζόμενος. Η ενδυνάμωση δηλαδή των βιογραφικών για τους σπουδαστές που έχουν αποκτήσει πιστοποιητικό από πιστοποιημένο εκπαιδευτικό φορέα και με αναγραφή βαθμολογίας, αυξάνεται δραματικά σε σχέση με άλλους που δεν έχουν συμμετάσχει στις εξετάσεις αξιολόγησης γνώσεων. Ειδικά σήμερα, που η οικονομική κρίση δημιουργεί στρατιές ανέργων, η συμμετοχή των σπουδαστών στις εξετάσεις, αποτελεί επιτακτική ανάγκη και είναι εξαιρετικής σπουδαιότητας τόσο για τους ίδιους, όσο και για τους αυριανούς εργοδότες τους.
Β. Η παρακάτω απάντηση ισχύει για:
• τα μαθήματα μουσικής
Μερικοί σπουδαστές αρνούνται να συμμετάσχουν στις εξετάσεις, επικαλούμενοι δικαιολογίες όπως για παράδειγμα: «δεν με ενδιαφέρει να δώσω εξετάσεις επειδή τη μουσική την κάνω από χόμπι» ή «δεν έχω προλάβει να προετοιμαστώ για τις εξετάσεις» ή «δεν βρίσκω κάποιο νόημα στις εξετάσεις» ή ακόμα και την δικαιολογία «γιατί να πληρώσω εξέταστρα;»
Τελικά, ποια είναι η αξία και η σημασία των εξετάσεων; Γιατί σε κάθε εκπαιδευτικό φορέα (κρατικό ή ιδιωτικό που εκδίδει κρατικούς τίτλους σπουδών, όπως είναι τα ωδεία) οι εξετάσεις είναι υποχρεωτικές;
Η διαδικασία της μάθησης, περιλαμβάνει δύο μεγάλες ενότητες: την παρουσίαση και ανάλυση της διδακτέας ύλης στον σπουδαστή από τον διδάσκοντα και τον έλεγχο της αφομοίωσής της. Η διαδικασία ελέγχου της αποκτώμενης γνώσης κατά τη διάρκεια της εξέτασης, αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της μάθησης, ενεργοποιεί επιπλέον λειτουργίες στον σπουδαστή, οι οποίες περιλαμβάνουν την επανάληψη (ένα από τα απαραίτητα στοιχεία της μάθησης), την προετοιμασία, την απόκτηση εμπειρίας και – ειδικά για τις εξετάσεις μουσικής – την ανάπτυξη ικανότητας της έκθεσης και έκφρασης συναισθημάτων στο κοινό. Στοιχεία δηλαδή σημαντικότατα για την κατάκτηση της μουσικής παιδείας, καθώς και για την συναισθηματική και καλλιτεχνική ωρίμανση του σπουδαστή, ανεξάρτητα από τις επαγγελματικές ή μη επιδιώξεις του. Όταν επομένως ένας σπουδαστής αρνείται να λάβει μέρος στις εξετάσεις επικαλούμενος τους παραπάνω λόγους (ή και διαφορετικούς λόγους ενδεχομένως), είναι σα να παραδέχεται ότι δεν ενδιαφέρεται να ολοκληρώσει τη διαδικασία της μάθησής του, δεν ενδιαφέρεται να αποκτήσει καμία καλλιτεχνική εμπειρία ή ακόμα χειρότερα, ότι δεν ενδιαφέρεται και δεν δέχεται καμία κριτική από έμπειρους μουσικούς και εκπαιδευτικούς, και τελικά, ότι δεν ενδιαφέρεται για την μουσική και καλλιτεχνική εξέλιξή του! Συναντάμε επίσης πολύ συχνά περιπτώσεις σπουδαστών, οι οποίοι αρχικά είχαν αποφασίσει να μην δίνουν εξετάσεις επικαλούμενοι κάποιον από τους παραπάνω λόγους. Στη συνέχεια των σπουδών τους όμως άλλαζαν γνώμη και αποφάσιζαν να λαμβάνουν μέρος σε αυτές, αλλά δυστυχώς με τραγικές επιδόσεις, λόγω της έλλειψης εμπειρίας τους που είχε προκληθεί εξαιτίας της αποχής τους από τις προηγούμενες εξεταστικές περιόδους.
Είναι εξαιρετικά σημαντικό να γνωρίζουν οι σπουδαστές, ότι θα πρέπει να συμμετέχουν στις εξετάσεις, ακόμα και αν δεν νοιώθουν καλά προετοιμασμένοι για αυτές! Το κέρδος από την διαδικασία της προετοιμασίας είναι εξαιρετικά σημαντικό, αφού αφυπνίζει και ενεργοποιεί ακόμα περισσότερο την προσπάθειά τους. Κάτι ανάλογο δηλαδή που συμβαίνει με τα μαθήματα τα οποία θα πρέπει να τα παρακολουθούν ανελλιπώς, έστω και αν κάποιες φορές δεν είναι καλά διαβασμένοι.
Από την άλλη πλευρά, στις εξετάσεις δεν αξιολογείται από την εξεταστική επιτροπή μόνο ο σπουδαστής, αλλά και ο καθηγητής του. Όταν ένας σπουδαστής επομένως περάσει επιτυχώς στις εξετάσεις, πιστοποιείται αυτόματα και η επάρκεια του καθηγητή του και έτσι είναι σίγουρος ότι έχει ικανό και κατάλληλο καθηγητή. Είναι λυπηρή η διαπίστωση, πως ορισμένοι (ευτυχώς ελάχιστοι) καθηγητές μουσικής που εργάζονται σε διάφορα ωδεία, φοβούμενοι μην εκτεθούν οι ίδιοι στην εξεταστική επιτροπή για την ανεπαρκή διδασκαλία τους, δεν διστάζουν να παραβιάσουν εις βάρος της εξέλιξης των σπουδαστών τους τον βασικό κανόνα της μάθησης που είναι η διαδικασία προετοιμασίας ελέγχου της γνώσης μέσω των εξετάσεων, παροτρύνοντάς τους να μη συμμετάσχουν σε αυτές. Μερικές από τις συνηθισμένες τακτικές που ακολουθούν, είναι να απαξιώνουν τη σημασία των εξετάσεων στους σπουδαστές τους, πείθοντάς τους να μη συμμετάσχουν (δυστυχώς για αυτούς, εύκολα), αφού τους «απαλλάσσουν από το άγχος των εξετάσεων» και τους «γλιτώνουν» από τα «περιττά» έξοδα των εξετάστρων, ή να τους λένε ότι «δεν είναι έτοιμοι». Με λίγα λόγια, παραδέχονται, ότι λόγω της ανεπάρκειάς τους, οι σπουδαστές τους δεν είναι έτοιμοι για τις εξετάσεις!! Δυστυχώς, δεν λείπουν οι καταγγελίες τέτοιων φαινομένων από σπουδαστές, σε μεγάλα και επώνυμα ωδεία όπως άλλωστε είναι και το Ωδείο Όπερα Αθηνών.
Τα μουσικά (και όχι μόνο) εκπαιδευτήρια παγκοσμίως, είναι υποχρεωμένα από το νόμο, να παρέχουν στους σπουδαστές τους μαθήματα και εξετάσεις! Και βέβαια, για να απαντήσουμε σε ορισμένους που υποστηρίζουν ότι οι εξετάσεις υπάρχουν μόνο για να εισπράττουν έσοδα τα ωδεία: Οι εξετάσεις όπως αναφέραμε είναι υποχρεωτικές από το νόμο. Τα ωδεία δεν είναι φιλανθρωπικά ιδρύματα, αλλά επιχειρήσεις που φορολογούνται για τις υπηρεσίες που έχουν αδειοδοτηθεί και είναι υποχρεωμένα από το νόμο να παρέχουν. Όπως δηλαδή προβλέπονται από τη νομοθεσία δίδακτρα για τα μαθήματα, προβλέπονται από τη νομοθεσία εξέταστρα για τις εξετάσεις.
Παρακάτω, σας παραθέτουμε τον κανονισμό των εξετάσεων:
Οι τελικές εξετάσεις επιθεώρησης (βαθμού) όλων των μαθημάτων (οργανικής και φωνητικής μουσικής, ανώτερων θεωρητικών και σύνθεσης), είναι υποχρεωτικές για όλους τους σπουδαστές ανεξαρτήτως τάξης (έτους σπουδών) προκειμένου να προβιβαστούν στο επόμενο έτος σπουδών. Από την υποχρέωση αυτή δεν εξαιρούνται και οι υπό κατάταξη σπουδαστές. Οι εξετάσεις πραγματοποιούνται μια φορά το χρόνο κατά το μήνα Ιούνιο παρουσία του καλλιτεχνικού διευθυντή του ωδείου. Οι σπουδαστές που δεν προσέρχονται στις τελικές εξετάσεις του Ιουνίου, δεν έχουν δικαίωμα προβιβασμού στο επόμενο έτος σπουδών και μένουν μετεξεταστέοι για τον ερχόμενο Οκτώβριο. Στην περίπτωση που δεν προσέλθουν ούτε τον Οκτώβριο, μένουν στην ίδια τάξη ή αν το επίπεδό τους το επιτρέπει, γράφονται στο επόμενο έτος σπουδών, αλλά υπό κατάταξη (δεν γράφονται δηλαδή στα μαθητολόγια του Υπουργείου Πολιτισμού). Στην περίπτωση που μπαίνουν υπό κατάταξη, μπορούν να δώσουν κατατακτήριες εξετάσεις μετά από ένα έτος, προκειμένου να αξιολογηθεί εκ νέου το επίπεδό τους από την εξεταστική επιτροπή και να αποκτήσουν το δικαίωμα του προβιβασμού τους.
Γ. Η παρακάτω απάντηση ισχύει για:
• τα μαθήματα στις ξένες γλώσσες
• τα μαθήματα ηλεκτρονικών υπολογιστών
Η απόκτηση πιστοποίησης γλωσσομάθειας και χρήσης ηλεκτρονικών υπολογιστών μέσα από τη συμμετοχή στις εξετάσεις, είναι πλέον υποχρεωτική για διορισμούς στον Δημόσιο τομέα, ενώ είναι απαραίτητη και εκτιμάται σε καθοριστικό βαθμό από τους εργοδότες στον Ιδιωτικό τομέα.
Δ. Η παρακάτω απάντηση ισχύει για:
• Αυτοτελή σεμινάρια 400 ή 800 ωρών
• Αυτοτελή μοριοδοτούμενα σεμινάρια 400 ή 800 ωρών
Το Test αυτοαξιολόγησης είναι προαπαιτούμενο για τη λήψη του πιστοποιητικού σας.